Skocz do zawartości
Gracze online

 

 

023. Übermacht Sentinel Classic - kultowa Bawarska myśl motoryzacyjna


sawka

Rekomendowane odpowiedzi

cartest.png


O Bawarskim producencie pojazdów, jakim jest Übermacht pisaliśmy już w innym artykule. Jednak dla tych co go przegapili, przypomnimy trochę o samej marce. Na samym początku Niemiecki producent zajmował się konstrukcją samolotów. Do czasu wybuchu II wojny światowej Übermacht zajmował się głównie produkcją silników lotniczych, motocykli oraz pojazdów osobowych. Jednak w trakcie jej trwania skoncentrowali się oni na produkcji silników lotniczych, motocykle odeszły na bok, zaś zaprzestano produkcję pojazdów czterokołowych. Po zakończeniu wojny zajmowali się jedynie sprzedażą garnków, patelni oraz rowerów. Dopiero po roku 1948 do oferty sprzedażowej wróciły motocykle, a w 1952 roku powróciło z nowym modelem luksusowego pojazdu osobowego. Dochodząc do roku 1986, gdzie na rynek trafił Übermacht Sentinel Classic.

6QTolAV.png

Übermacht Sentinel Classic to pierwsza, a zarazem najstarsza generacja modelu Sentinel. Świat pierwszy raz mógł ujrzeć go w roku 1985 na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Na linie montażowe natomiast trafił w roku 1986 i produkowany był przez pięć lat. Głównie z fabryki wychodził w nadwoziu coupé, jednak w ograniczonych ilościach wyprodukowano go także w wersji kabriolet. Jak w sporej ilości pojazdów nie brakuje tu również edycji specjalnych. Pierwsza została wypuszczona w 1989 roku i nazwano ją STD, która posiadała zwiększone osiągi silnika oraz zwiększono w niej prędkość maksymalną. Dzięki dobrej bazie silnika pod ulepszenia Sentinel Classic odnosił duze sukcesy w wyścigach samochodów turystycznych. W swoim portfolio może pochwalić się pięciokrotnym zwycięstwie podczas 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring oraz czterokrotnym zwycięstwie podczas 24-godzinnego wyścigu w Spa. Swoich sił próbował również jako samochód rajdowy w wyścigach WRC (World Rally Championship) oraz odniósł zwycięstwo podczas Tour de Corse w 1987 roku. Jest to imponujący wynik, dla tak niepozornie wyglądającego coupé.

mDzV1a8.png

Przez pięć lat produkcji Sentinel Classic posiadał w sobie jeden i ten sam silnik. Czterorzędowy silnik S14 DOHC, który w zależności od produkowanej wersji pojazdu posiadał objętość od 2300 cmᵌ do 2500 cmᵌ. W krajach, gdzie samochód sprzedawany był z katalizatorem osiągał on 192 koni mechanicznych, a w krajach gdzie nie montowano katalizatora wartość ta wzrastała do 197 koni przy 7250 obrotach na minutę. Nie zmieniała się jednak skrzynia biegów, która wychodziła tylko i wyłącznie z pięciobiegową manualną przenośnią. W niej samej zmieniono kolejność biegów - w standardowym miejscu "jedynki" znajdował się bieg wsteczny. Takie zastosowanie ułatwiło zmianę biegu z dwójki na trójkę i z czwórki na piątkę. Cała moc wydobywana z silnika przenoszona była na tylną oś pojazdu.

Z9lpJU8.png

Środek pojazdu nie różni się szczególnie od innych, które produkowane były na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Znajdziemy tam dużo plastiku, materiałowe fotele obszyte skórą czy bardzo okrojoną deskę rozdzielczą. Jak już o niej mowa to cała wykończona jest czarnym plastikiem. Kokpit kierowcy posiada kwadratowe kształty i znajdziemy na w nim zegary od obrotomierza, prędkości pojazdu, ilości paliwa w baku czy wskaźnik z termometrem oleju silnikowego. Zaraz za kierownicą znajdują się przyciski odpowiedzialne za sterowanie światłami pojazdu. Na środku deski rozdzielczej umieszczone są cztery wloty powietrza, cały panel od sterowania klimatyzacją oraz ogrzewaniem wnętrza oraz radio. Panele drzwi dookoła obszyte są skórą natomiast sam środek wyłożony jest materiałem. Ze względu na rok produkcji pojazdu nie będę czepiał się słabego wyposażenia, lecz widocznym problemem jest mała ilość miejsca, gdy znajdują się w nim dwie osoby.

1IlnzSQ.png

Bryła nadwozia jest kwadratowa, dosłownie. Cały pojazd wykończony jest ostrymi kształtami. Podobnie, jak światła w pojeździe - przód zdominowany jest kwadratowymi światłami, zaś tył prostokątnymi. Na przednim zderzaku znajdziemy dwa wloty paliwa oddzielone cienkimi paskami oraz wykończenie czarnym plastikiem. Na górnym wlocie umieszczony jest znaczek STD (Sentinel Tuning Division). U dołu zamontowany jest spoiler, a nad nim po bokach dwa przeciwmgielne światła. Boki oraz progi zostały nieco poszerzone względem reszty nadwozia. Na bagażniku mieści się niski, sportowy spoiler. Z tyłu znajduje się plastikowy panel, na którym umieszczona jest rejestracja oraz prostokątne lampy tylne. Zaraz pod nimi z prawej strony naklejone jest oznaczenie "UM Sentinel". Dla wydobycia z pojazdu jego dźwięków zamontowano tam dwie rury wydechowe.

 

Galeria zdjęć:

Spoiler

fEgfpoy.jpg

O5pycNL.jpg

LijWUbv.jpg

5vyjdwr.jpg

OSHV60B.jpg

eoz3xb7.jpg

sqtzfIP.jpg

3SAh9C6.jpg

uJi6V3v.jpg

zaLy0n9.jpg

1K6wqUu.jpg

waGWu31.png

wH73LDg.jpg

v2C8bBx.jpg

CREvIom.jpg

DkL4dlD.jpg

e3zxEz0.jpg

eXbIN9L.jpg

dfMU6a0.jpg

7m8lCQO.jpg

kC9hG0j.jpg


 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności Regulamin