Skocz do zawartości
Gracze online

 

 

29. Pfister Astron - Luksusowy SUV ze stajni Pfistera.


nzm

Rekomendowane odpowiedzi

cartest.png

Written by MONIQUE ARMELAU - DAILY GLOBE, 28/10/2022


Pfister. Niemieckie przedsiębiorstwo produkujące obecnie samochody sportowe oraz luksusowe samochody osobowe, założone w 1931 roku. Właścicielem spółki jest koncern BF Bürgerfahrzeug. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się obecnie w Stuttgarcie-Zuffenhausen. W 2019 roku Pfister wyprodukował około 280 000 samochodów, z czego największy udział przypadł modelowi Velon (prawie 100 tysięcy) oraz testowany przez nas Astron ponieważ ich wyprodukowano aż dziewięćdziesiąt dwa tysiące. Legendarny model Pfister S2 zyskał prawie czterdzieści tysięcy nabywców. W 2021 roku Pfister dostarczył klientom ponad trzysta tysięcy samochodów z czego najwięcej  blisko dziewięćdziesiąt tysięcy sztuk było uwaga - Astronów. Przy okazji elektryczny model Neon sprzedawał się lepiej niż kultowe S2. Nie powinien więc dziwić plan Pfistera aby do 2030 roku aż 80% nowych pojazdów było z napędem elektrycznym.

UzLnQDn.png

Obecna gama Astrona zaczyna się od wersji z dwulitrowym czterocylindrowym silnikiem o mocy 265 koni mechanicznych. Oprócz Astrona Custom jest tez oferowana wersja Astron T z tym samym silnikiem ale bogatszym wyposażeniem. Potem przechodzimy do Astrona S który ma teraz silnik o pojemności 2.9 Litra z podwójnym doładowaniem za miejsce trzylitrowego turbo. Astron S ma 380 koni mechanicznych prawie tyle kiedy miał Astron Custom. Nowy Astron Custom ma podwójnie doładowane V6 o pojemności 2.9 Litra, ale moc to aż 440 koni mechanicznych - to tyle ile miał kiedyś Astron S z pakietem performance. Deklarowany przez producenta czas od zera do setki to cztery i pół sekundy, cztery i trzy dziesiąte z pakietem performance. Po przeprowadzeniu przez nas testu osiągów w trybie sport-plus z procedurą startu uzyskałam jeszcze lepszy wynik. Najprawdopodobniej wraz z debiutem elektrycznego Astrona pojawią się też wersje Custom i S, wiem nazywanie z napędem elektrycznym /turbo/ jest kontrowersyjne, ale przy okazji Neona Pfister postanowił utrzymać tradycyjne oznaczenia modeli żeby klientom było łatwiej zrozumieć ich pozycjonowanie w gamie. Astron w standardzie ma między-innymi sportowe zawieszenie pneumatyczne które obniża prześwit o dziesięć milimetrów, ponadto zawieszenie jest bardziej sztywne.

yHc60ej.png

Jak to jeździ? Bardzo "łatwo" Pfister Astron to taki dziwny samochód który z jednej strony jest ciężkim suvem a z drugiej ma tak zestrojony napęd zachęca do zabawy. Z mojej perspektywy Astron w codziennym użyciu jest równie łatwy co na torze, przez większość czasu nie czujesz że prowadzisz ponad czterystu konnego SUVa, w trybie normalnym samochód nie jest nerwowy, układ kierowniczy jest precyzyjny chociaż moim zdaniem zbyt lekki. Dopiero mocniejsze wciśnięcie gazu przypomina Ci, że to jednak nie jest wózek na zakupy z dwulitrowym dieslem. Coś co w Pfisterze bardzo doceniam to dostępne z pakietu performance przycisk sport-response, wiadomo że poza torem nie potrzebujesz cały czas całej mocy - wystarczy Ci kilkanaście sekund by kogoś wyprzedzić. I po to właśnie jest sport-response zamiast szukać właściwego trybu i przekręcać coś na kierownicy masz dwadzieścia sekund wszystkiego co ten samochód ma do zaoferowania a potem wszystko wraca do normy, chociaż ta norma to i tak wysoko ustawiona poprzeczka. Mocniejsze wersje Astrona mają w standardzie sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe i wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe z przodu.  Przednie tarcze mają 390 milimetrów, a tylne 356 milimetrów. Wersja Custom ma w standardzie hamulce PSC-B czyli Pfister Surface Coded Brake. To stalowe tarcze pokryte czymś co nazywa się węglikwoframu. To bardzo twarda i odporna na wysokie temperatury powłoka dzięki której hamulce nie powinny tracić swoich właściwości nawet podczas jazdy sportowej. Jednocześnie PSC-B są tańsze od tarcz karbonowo-ceramicznych i bardziej wytrzymałe niż standardowe tarcze stalowe.

sFeg2z0.png

Astron ma w standardzie sportowy układ wydechowy w trybie standardowy samochód jest w miare, ale po uruchomieniu trybu sportowego brzmi dość donośnie. Astron ma skrzynie dwu-sprzęgłową PDK z długimi przełozeniami. Na autostradzie przy prędkości 80 mil strzałka obrotomierza ledwie przekracza dwa tysiące. Dzięki temu Astron o ile prowadzony w sposób ostrożny potrafi zużywać około dziesięciu litrów na setkę w cyklu mieszanym, lub dowolną ilość paliwa kiedy wykorzystujesz jego pełne możliwości. Na szczęście Astron ma w standardzie powiększone do 75 litrów zbiornik paliwa. Apropo skrzyni biegów wolałabym aby skrzynia trzymała przełożenia a nie zmieniała je sama, przełożenia są moim zdaniem zbyt długie i czasem trzeba bardzo zwalniać żeby mieć tę redukcję o którą chodzi. Poza torem i krętymi drogami Astronem można podróżować komfortowo jak każdym innym nowoczesnym samochodem - jest adaptacyjny tempomat i system wspomagający utrzymanie na pasie ruchu. Ten drugi zostaje w trybie wybranym przez kierowcę nawet po ponownym uruchomieniu pojazdu, czyli raz wyłączony pozostaje wyłączony az kierowca postanowi go ponownie włączyć.


BMCpCW6.png

Wnętrze Astrona odświeżono ale pozostawiono na razie tradycyjny układ zegarów oczywiście od wielu lat oprócz dwóch analogowych wskaźników jest jeszcze wielofunkcyjny wyświetlacz ale został on tak wkomponowany w deskę rozdzielczą żeby nie raził typowych fanów Pfistera. Samo obsługiwanie wyświetlacza jest bardzo intuicyjne, mamy zarazem dwa przyciski - jeden do sprawdzania podstawowych informacji na temat pojazdu, a  drugi do zmiany stylu wyświetlanej przez nas informacji - nie potrzebny, a jednak przydatny, miły gadzet. Nawigacja została odświeżona kilka lat temu, ale teraz Pfister zastąpił fizyczne przyciski które przypominały telefony VER-2 dotykowym panelem z haptyczną informacją zwrotną. Tak widać kurz i odciski palców ale przynajmniej nie widać brakujących opcji - coś za coś. W Astronie nigdy nie było dużo miejsca na drobiazgi schowek pod łokietnikiem na tyle ciasny że mój telefon trzeba było chować na ukos a podłączenie kabla powoduje że mój telefon ląduje w uchwytach na napoje co przede wszystkim jest niebezpieczne a pod drugie o wyższe napoje będziesz zawadzać łokciem. Na szczęście są sensowne kieszenie w drzwiach i w miare duży schowek przed pasażerem. Z tyłu miejsca jest nadal niewiele w dodatku jeśli na przykład nogą chcesz zaprzeć się o fotel podczas szybkiej jazdy to tył przednich foteli jest bardzo twardy lecz sam w sobie zarazem bardzo komfortowy, mówimy tutaj w końcu o luksusowym SUVie z gamy Pfistera. Pasażerowie z tyłu mają dwa porty USB, nawiew klimatyzacji, ogrzewane fotele, kieszenie w drzwiach i uchwyty na napoje w podłokietniku. Drzwi nie zasłaniają progów. Bagażnik ma pojemność niecałych czterysta sześćdziesiąt litrów i mowa tu o miejscu nad podłogą, pod podłogą jest jeszcze ze spokojnie sto litrów - po złożeniu oparć w drugim rzędzie jest tysiąc pięćset litrów, jeden haczyk na zakupy. Oprócz elektrycznego otwierania i zamykania klapy bagażnika jest osobny przycisk do zamykania klapy z regulowaniem zamków.

 

 

Ceny Pfister Astron zaczynają się od 235.000 dolarów, za Astrona Custom 280.000  dolarów. Astron zawsze mi się podobał, ale zdaje sobie sprawę że rozsądnym wyborem o ile w przypadku Pfistera można mówić o rozsądku jest o wiele droższe, cięższe Velon.

 

Edytowane przez nzm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności Regulamin