Skocz do zawartości
Gracze online

 

 

029. Gallivanter Baller. Prestiż w dwóch wydaniach.


triple6

Rekomendowane odpowiedzi

image.png.9f691f385ee1038154cd8fb8fa13dace.png

   written by Vinnie Rose - Daily Globe, 23/01/2024

Gallivanter – brytyjski producent samochodów terenowych i SUV-ów działający na rynku od 1948 roku. Znany jest głównie z produkcji pojazdów dla ludności cywilnej, natomiast oferuje także pojazdy wojskowe. Od roku 1970 w swojej ofercie posiada kultowy model Baller, o którym mowa w dzisiejszym artykule.

image.png.4a45f041adc18b03f76247ea43898383.png

Jest to marka samochodów terenowych, która jest znana z luksusu, stylu i wytrzymałości. Ich pojazdy są zaprojektowane tak, aby radzić sobie zarówno na drogach asfaltowych, jak i w trudnym terenie. Galiivanter oferuje wiele różnych modeli, takich jak Baller Classic SWB, Baller pierwszej generacji, Baller drugiej generacji, Baller II w wersji LE, przedłużoną wersję Ballera LE o oznaczeniu LWB, oraz Baller ST. Wszystkie modele mają charakterystyczny design z eleganckimi liniami i odznaczającym się z daleka grillem - niezależnie od generacji. Wnętrza samochodów marki Gallivanter są przestronne, wygodne i wykończone najwyższej jakości materiałami. Mają również zaawansowane technologie, takie jak systemy multimedialne, nawigacja satelitarna i wiele innych. Pod względem osiągów, Gallivanter jest napędzany mocnymi silnikami, które zapewniają im imponującą moc i dynamiczne przyspieszenie. Przykrym faktem jest, że ogromne V-ósemki zostały wyparte przez dwulitrowe silniki, nie mniej jednak nie ma to większego wpływu na osiągi! To tyle w skrócie o marce Gallivanter, a teraz przejdźmy do meritum tej depeszy.
W dzisiejszym artykule pragnę dokonać zestawienia dwóch generacji SUV-ów spod szyldu marki Gallivanter (generacja najnowsza vs starsza), a testowane przeze mnie egzemplarze to:

image.jpeg.263ef9a63050ef8e29ab42e479943e18.jpeg

Gallivanter Baller pierwszej generacji z najmocniejszą dostępną wersją silnikową w postaci benzynowej V-ósemki o pojemności 5 litrów z mocą 510KM i 625NM. Egzemplarz ten wyposażony jest w 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. Producent deklaruje, że pierwszą setkę osiąga w czasie 6.2 sekundy, a jego prędkość maksymalna osiąga wartość 225km/h. Średnia wartość zużycia paliwa w mieście to prawie 23l/100km, a masa własna (bez obciążenia) tego potwora wynosi aż 2810kg!

image.jpeg.e3f5ebdf101c3498828154f69bddefa2.jpeg

Gallivanter Baller drugiej generacji w wersji LE, z najmocniejszą dostępną wersją silnikową w postaci benzynowej szóstki o pojemności dwóch litrów generujący moc 300KM i 400NM. Egzemplarz ten wyposażony jest w 9-stopniową, automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. Producent deklaruje, że pierwszą setkę osiąga w czasie 6.6 sekundy, a jego prędkość maksymalna osiąga wartość 242km/h. Będąc w trasie, średnia wartość zużycia paliwa wynosi 7l/100km, a w mieście 10l/100km. Masa własna (bez obciążenia) tego modelu, tej generacji to 1925kg.
Jak widzimy Baller drugiej generacji jest zdecydowanie bardziej ekonomiczny z tytułu masy własnej jak i specyfikacji silnikowej. Przyspieszenie do setki między pierwszą, a drugą generacją jest wręcz nieodczuwalne, aczkolwiek w kwestii prędkości maksymalnej - nowsza odsłona może pochwalić się lepszym wynikiem, pokonując poprzednika o 17km/h. Jednak czy przebija to wartość niesamowitego dźwięku 5-litrowej V-ósemki? Ocenę pozostawiam wam, a teraz przejdźmy dalej.

image.png.f648fad98100b19457432c7d999350cc.png

Baller I oferuje przestronne i luksusowe wnętrze, które jest pełne wysokiej jakości materiałów i wykończeń. Możesz spodziewać się skórzanych tapicerek, drewnianych wykończeń i metalowych akcentów, które dodają elegancji i prestiżu. Wnętrze jest również bardzo ergonomiczne, z wygodnymi fotelami i dużą ilością miejsca dla pasażerów. Pojemność bagażnika tej generacji liczona jest w 994 litrach, natomiast przy złożonych tylnich siedzeniach wynosi aż 2099 litrów.
Baller II również nie zawodzi pod względem wykonania wnętrza. Mimo braku elementów wykonanych z najwyższej klasy drewna i metalu, możesz oczekiwać wysokiej jakości materiałów, takich jak skóra i wykończenia z aluminium. Wnętrze jest zaprojektowane w sposób ergonomiczny i z wygodnymi fotelami tak jak w pierwszej generacji, z intuicyjnym i zdecydowanie bardziej nowoczesnym układem deski rozdzielczej. W przypadku tej generacji pojemność bagażnika liczona jest w 591 litrach, natomiast przy złożonych tylnich siedzeniach wynosi 1383 litrów.
Podsumowując, zarówno Baller pierwszej jak i drugiej generacji oferują wysokiej jakości wykonanie wnętrza. Ten pierwszej generacji jest bardziej przestronny i luksusowy, podczas gdy druga generacja oferuje stylowy i nowoczesny design, wpasowywujący się w aktualne trendy i standardy. Jak widzimy, przestrzeń bagażowa w standardowych warunkach, jak i w razie potrzeby transportu większych gabarytów, rozkładając tylnie siedzenia - korzystniej prezentuje się u pierwszej generacji omawianego SUVa.

image.jpeg.94bb7f49bfc95c32e1a06c5b018e02f9.jpeg

Przyszedł czas na dyskusję odnośnie wyglądu zewnętrznego. To temat bardzo sporny i analizując go pod kątem artykułu - nie jestem w stanie wydać jednoznacznego werdyktu, bo jak dobrze wiemy - każdy ma inny gust i subiektywnie spogląda na ten obszar. Z tego tytułu też przedstawię barwność jednej jak i drugiej generacji, opinię ponownie pozostawiając wam.
Baller I jest większy i bardziej klasyczny w swoim wyglądzie. Ma charakterystyczne proporcje i masywną sylwetkę, która od razu przyciąga uwagę. Z przodu możemy zauważyć duże reflektory, które dodają mu elegancji. Atrakcyjne detale, takie jak chromowane elementy i charakterystyczna atrapa chłodnicy podkreślają jego prestiżowy charakter.
Baller II natomiast ma bardziej nowoczesny i dynamiczny wygląd. Jest mniejszy i bardziej zwrotny, co czyni go idealnym dla miejskich przygód. Jego smukła sylwetka i agresywnie zarysowane linie nadają mu sportowy charakter. Z przodu możemy zauważyć ostre, smukłe reflektory, które dodają mu charakteru. Detale, takie jak kontrastowe dachy i nowoczesne, aerodynamiczne kształty, sprawiają, że jest to auto, które przyciąga spojrzenia na ulicy.

image.jpeg.3170d8c76140ef1c2286c13db6aef308.jpeg

A teraz poruszymy kwestie, która nie mogłaby zostać pominięta w tym zestawieniu, a mianowicie - zdolności terenowe! Jak dobrze wiemy, Gallivanter zawsze oferował pojazdy, które w trudnym terenie świetnie sobie radzą i są do tego przystosowane. Nachodzi mnie, ale podejrzewam, że wielu z was także - pytanie: Czy to już przeszłość, czy współczesna motoryzacja zgrywa tylko pozory, bazując na legendzie poprzednich generacji? Czy może jednak Gallivanter dopilnował tej kwestii i nie pozwolił sobie na to, aby dobre imię jego marki zostało naruszone, a jego samochody tym samym finalnie zachowały te wspaniałe cechy i właściwości, które czynią je wyjątkowymi i niezawodnymi. O ile jestem całkowicie przeświadczony o tym, że Baller pierwszej generacji świetnie sobie radzi w terenie, ponieważ wiele godzin swojego życia spędziłem za kierownicą tej maszyny, to nie jestem pewny, jak w tej kwestii wypada Baller II. Postanowiłem to sprawdzić, a swoimi spostrzeżeniami podzielę się z wami niżej.
Baller I to prawdziwy mistrz terenu, tak jak też wcześniej wspomniałem. Ten potężny SUV ma niezrównane zdolności, które sprawiają, że pokonywanie trudnych przeszkód staje się dziecinnie łatwe. Dzięki systemowi napędu na cztery koła, pojazd zapewnia doskonałą trakcję na każdym podłożu. Regulowane zawieszenie pozwala dostosować wysokość pojazdu, zapewniając lepsze przejście przez nierówności. Dodatkowo posiada system kontroli zjazdu, który umożliwia bezpieczne opuszczanie stromych zboczy. To naprawdę niezwykłe, jak ten samochód radzi sobie w każdym terenie!
Baller II ku mojemu zdziwieniu również ma imponujące zdolności terenowe tak jak jego poprzednik. Ten kompaktowy pojazd jest w stanie pokonać różnorodne trudności terenowe dzięki systemowi napędu na cztery koła. Dodatkowo, jego kompaktowe rozmiary i zwinność pozwalają na łatwe manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Posiada on także system Terrain Response, który automatycznie dostosowuje ustawienia pojazdu do konkretnych warunków terenowych, takich jak piasek, błoto czy śnieg. To oznacza, że bez względu na to, jakie wyzwania napotkasz, Baller II jest gotowy, by sprostać im z pełnym zaangażowaniem. To naprawdę niezwykłe, jak ten samochód radzi sobie w każdym terenie, zapewniając nie tylko stylowy, nowoczesny wygląd, ale także niezawodność opartą na zaawansowanych systemach, które część roboty wykonują za kierowcę!

image.png.15275d67cf5e68ccb599c5073e393589.png

Przechodząc do podsumowania - osobiście uważam, że na decyzję o wyborze jednej lub drugiej generacji mogą w głównej mierze wpłynąć dwa czynniki, które tak na dobrą sprawę bezpośrednio związane są z subiektywną perspektywą spojrzenia. A są to: wygląd zewnętrzny, pojemność i brzmienie silnika.
Poza tymi dwoma obszarami obydwie wspomnianane wcześniej generacje, mimo pozorów - wcale wiele się nie różnią. Historia i geneza modelu Baller zakotwiczona jest głęboko w ideii jazdy terenowej, a także finalnie - połączonej z luksusem. Co prawda z biegiem lat i coraz to nowszych odsłon wychodzących na rynek, w przypadku wielu marek - pewne, pierwotne założenia są zacierane, natomiast nie w przypadku marki Gallivanter. I choć druga generacja Ballera nie była projektowana z zamysłem jazdy terenowej, to ku czci tradycji - te właściwości zostały w przynajmniej jakimś stopniu zachowane.
Dla użytkowników ceniących sobie ekologię, ekonomię i nowoczesny design wpasowujący się w aktualne trendy i standardy - Baller drugiej generacji wydaje się być lepszym wyborem, natomiast fani wielkich pojemności silnika jak i przestrzeni, czerpiących przyjemność z brzmienia rasowej V-ósemki - prędzej odnajdą się w starszej odsłonie omawianego dzisiaj modelu. Wniosek? Osoby chcące połączyć jedno z drugim definitywnie czeka swap silnika. To tak pół żartem, pół serio, ale idąc dalej...
Mimo kilku różnic, rzucających się w oczy - obydwie odsłony tego modelu łączy jedna, główna cecha wspólna - ogromny prestiż, przejawiający się wysoką jakością wykonania i wykończenia, jak i kultowym, wyróżniającym się na tle innych SUV-ów designem. Zarówno jedna, jak i druga generacja świetnie radzi sobie w terenie.

image.png.fc7f72df60b93056b0db0eb7fc29c9a8.png

Edytowane przez triple6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności Regulamin