Skocz do zawartości
Gracze online

 

 

32. Benefactor Dubsta - Niemiecka ikona motoryzacji.


nzm

Rekomendowane odpowiedzi

cartest.png

Written by MONIQUE ARMELAU - DAILY GLOBE, 4/11/2022


Benefactor - Niemiecka marka samochodów produkowanych przez koncern Benefactor Group , zaś wcześniej przez koncern Benefactor-Langer, popularnie nazywana Benefactor. Pod marką tą produkowane są samochody osobowe, sportowe, dostawcze, ciężarowe czy nawet autobusy. W kategorii samochodów osobowych, Benefactor uważany jest za jedną z najstarszych marek powstałych na rynku motoryzacyjnym. Sam Benefactor może pochwalić się wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi czy posiadaniem statusu jednego z głównych liderów w retro i modernistycznym motorsporcie.

5cmcW18.png

W tysiącach rocznie sprzedanych egzemplarzy sama Dubsta jest samochodem ekskluzywnym, tymczasem początki tego modelu zapowiadały utylitarność jak w przypadku Canisa czy Gallivanter'a. Prace nad pierwszymi modelami Dubsty zaczeły się w 1972 roku, a wersja produkcyjna oznaczona GEN-1 trafiła na rynek wiosną 1979 roku. Samochód był napędzany silnikami o mocy od 72 do 156 koni mechanicznych, a wersji nadwoziowych i wyposażenia z myślą o wojsku było mnóstwo. Właściwa Dubsta oznaczona GEN-2 zadebiutowała w 1990 roku i od tego czasu Benefactor stara się zachować jak najwięcej z oryginalnego kształtu samochodu oraz jego właściwości terenowych jednakowo dodając coraz to nowocześniejsze i bardziej luksusowe elementy wyposażenia. Pod maską lądowały najrózniejsze silniki z widlastą dwunastką włącznie, auto występowało w wersji sześciokołowej o której wspominaliśmy całkiem nie tak dawno, oraz jako pickup czy limuzyna cabrio. Ale to przez 18 lat Dubsta była jedną i tą samą generacją z kolejnymi udoskonaleniami. Druga generacja Dubsty nadal jest oznaczona GEN-2, na pierwszy rzut oka wygląda to kolejny lifting, ale to nowa generacja jest po pierwsze 170 kilogramów lżejsza od poprzedniej, a po drugie większa o 5 centymetrów i aż o 12 centymetrów szersza co z kolei przekłada się na dodatkowe centymetry dla pasażerów i na bagaż. Ale nie zapomniano o tym co czyni Dubstę wyjątkową.

jkuRAzi.png

Pudełkowaty kształt, z płaską przednią szybą charakterystyczne kierunkowskazy na szczycie przednich błotników, okrągłe reflektory, wystające zawiasy, koło zapasowe wiszące na klapie bagażnika, klamki z przyciskiem i oczywiście niepowtarzalny dźwięk otwierania i zamykania drzwi oraz ryglowania zamków. Bagaznik ma mniej więcej 454 litry pojemności do linii okien, mniej więcej drugie tyle od podłogi po dach i ponad cztery razy tyle po złożeniu tylnych oparć w tylnym rzędzie. Aby złożyć oparcie trzeba najpierw podnieść siedzisko - pod siedziskiem są schowki na narzędzia i podnośnik, w bagażniku nie wiele się dzieje, jest gniazdo 12V i punkty do mocowania bagażu, jedna siatka po lewej stronie. Jeśli dziwi cię brak siatki na tylnych drzwiach to drzwi wykonano piękną pikowaną skórą więc siatka psułaby efekt. Do wnętrza Dubsty trzeba się wręcz wspinać i dziwi mnie dlaczego przy słupku B nie ma dodatkowych uchwytów, oraz z przodu na słupkach A dla kierowcy, czy pasażera. Z tyłu z miejscem nad głową nigdy nie było problemów, a to dlatego że to miał być wojskowy samochód, a wojsko jak wiadomo podróżuje w hełmach. Wątpię aby rodziny z dziećmi podróżowały takimi samochodami zbyt często, ale gdyby na przykład podróżowało by z tyłu trzech twoich ochroniarzy to oni będą mieli tu całkiem wygodnie. Twoim ochroniarzom będzie z tylu tez przyjemnie bo mają klimatyzację - własną trzecią strefę, mogą sobie również podładować jakiś telefon, jest gniazdo USB 5V do szybkiego ładowania, a gdyby podróżowało ich tylko dwóch mogą zabrać ze sobą cały sprzęt przez ten dziwnie skonstruowany tunelik do załadowania nart.

zzn2sIz.png

O ile zmiany z tyłu można poczuć to tyle z przodu da się też je zobaczyć. Wnętrze Dubsty, chodź od wielu lat luksusowo wyposażone nigdy nie należało do praktycznych z punktu widzenia codziennego użytkowania, to była raczej próba napakowania do wojskowego wszystkich aktualnych rozwiązań Benefactora. Jakoś trzeba było uzasadnić astronomiczną cenę samochodu który w terenie konkuruje ze znacznie tańszym Canisem czy Gallivanterem. Z drugiej strony jednak jest Gallivanter który jest autem równie a może bardziej luksusowym a na pewno bardziej użytecznym na co dzień. Ale mimo nie dzisiejszego wyglądu Benefactor daje ci wszystko to czego oczekujesz od limuzyny. Tradycyjne zegary i archaiczny system info-rozrywki zastąpiły dwa wyświetlacze z wirtualnymi zegarami i mnóstwem informacji o ustawieniach, trasie czy na temat jazdy w terenie. Sterowanie podobnie jak w nowszym Spitzerze, czy Streiterze odbywa się po pierwsze z poziomu takich mini dotykowych panel na kierownicy. Da się do tego przyzwyczaić chociaż na początku wydaje się to bardzo, bardzo dziwne, oprócz tego jest obrotowy kontroler i dotykowy panel jeszcze na tunelu środkowym. W Streiterze jest taki duży touchpad, ale w przeciwieństwie do Streitera wyświetlacz w Dubscie niestety nie jest dotykowy, wraz z brakiem działania głosowych zawołań. Sterowanie głosowe można wywołać przyciskiem na kierownicy przed wypowiedzeniem komendy. Głosowo można między innymi cel, zmienić kolor oświetlenia nastrojowego czy ustawić temperaturę klimatyzacji. Obsługa głosowa nie działa tak dobrze jak w Obey. Jeśli nie pasuje Ci nawigacja Benefactora możesz skorzystać z tej Androidowej, ale bez dotykowego wyświetlacza sterowanie mobilną nawigacją jest nieintuicyjne.


sPcyPLI.png

Dubsta GEN-2 to słabsza z dostępnych w chwili obecnej wersji Benefactora Dubsty, widlasta ósemka, bi-turbo w tej słabiźnie ma raptem 422 konie mechaniczne, więc co to jest? Jeśli chcesz coś mocniejszego zostaje Ci wersja z silnikiem 6.3 o mocy 585 koni mechanicznych, prownywalnie z Gallivanterem Baller ST, Dubsta to taki zwykły sport z ósemką pod maską z kompresorem. Na zakrętach trudno zamaskować niemal dwa metry wysokości i wysoki środek ciężkości - w prawdzie Benefactor sprytnie skonfigurował samochód prasowy z aktywnym podparciem bocznym które tak dobrze ściska na zakrętach, ale nawet jeśli nie wypadnę z fotela to jest tylko tyle ile można zrobić z układem kierowniczym w samochodzie terenowym. Benefactor sam przyznaje że układ kierowniczy musi być na tyle bezpośredni żeby zapewnić wygodne prowadzenie na drodze, ale jednocześnie mieć na tyle duże przełożenie aby zapewnić wygodne i bezpieczne prowadzenie w terenie. Dubstą mozesz postraszyć ludzi szybki ruszając ze świateł, ale potem odpuść i ciesz się wygodą. Mając dobry widok na drogę, nawet mimo, że nadwozie ma kształt cegły to szum powietrza nie daje siwych znaków, nawet na autostradzie. Samochód prowadzi się na tyle niespodziewanie łatwo jak na takiej wielkości gabaryty, parkowanie nie jest najłatwiejsze ale pomagają Ci w tym kamery z widokiem 360 stopni i powiedzmy, ze pomaga Ci asystent parkowania, ale bez tego równie szybciej sam zaparkujesz samochód na swoim miejscu. Pamiętaj tylko o kole zapasowym które wystaje poza obrys samochodu w kamerze cofania widzisz tylko zderzak i hak więc myślisz że jest jeszcze sporo miejsca, tymczasem możesz niechcący uderzył kołem w ścianę. Jak na samochód z końca dekady XX wieku Dubsta ma też system ostrzegający przed kolizją, adaptacyjny tempomat system wspomagający utrzymanie na pasie ruchu, ale zapomnij o tym, że samochód będzie sam się prowadzić. Wspomaganie na pasie ruchu to bardziej system ostrzegawczy który dohamowuje kiedy wjedziesz na białą linię i w ten sposób zmusza cię do skorygowania toru jazdy. Jak na dwu i pół tonowe auto Dubsta hamuje bardzo dobrze, a hak z tyłu sprawia, że wszyscy za tobą hamują jeszcze lepiej. Przez większość nierówności jakie spotykamy codziennie na mieście Dubsta przejeżdża tak jakby ich wcale nie było, jedyną uciążliwością jest zużycie paliwa, Benefactor nigdy nie słynął z oszczędnych silników a rozbieżności między danymi producenta a rzeczywistymi uchodzą w przypadku tej marki za jedne z największych na rynku. Dubsta powinna zużywać 12 litrów na setkę w mieście, a w trasie udało mi się zejść do.. 17 litrów.


 

 

Jasne że są droższe i bardziej praktyczne samochodu, ale żaden z nich nie ma stylu i charakteru jak Dubsta. Wersje ze składanym dachem zaczynają się od 200.000 tysięcy dolarów, a wersje pięciodrzwiowe, od 210.000 tysięcy dolarów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności Regulamin