Skocz do zawartości
Gracze online

 

 

022. Declasse Tahoma Classique - Paradoks ruchu drogowego


RaszkoV

Rekomendowane odpowiedzi

6qf9qKy.png

Written by Stanley Parks - Daily Globe 02/12/2023


Declasse przez niemal 112 lat istnienia na rynku stale brnął w przód, jednocześnie starając się nadążyć za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów- Jednak jak w każdym przypadku, i Ci podzieleni byli na kilka obozów. W dzisiejszym wydaniu "Behind The Wheels" obiektyw aparatu skierujemy na model, który na przełomie lat 90/2000 odrodził się jednocześnie z narodzinami rapowych teledysków oraz rozwojem stylu lowrdierów. W tym miejscu sprostujemy również wyjątkowo śmiałe stwierdzenie z tytułu wpisu- Dotyczy ono bowiem nie całej linii modelowej Tahoma, a jedynie prezentowanego egzemplarza.

fRBoA8a.gif

Od imprezy demoltion derby nie minęły jeszcze pełne 24 godziny- Co w dniu publikacji pozostaje dla nas priorytetem, gdyż podsycone wrakami emocje idealnie uzupełnia samochód, który zamierzamy przedstawić. Tahoma wyprodukowana w grudniu 1980 roku obchodzi aktualnie 43 jubileusz uniknięcia kasacji- Historia jej właścicieli zawiera w sobie udział zarówno starszego małżeństwa (pierwszych właścicieli), aspirującego rapera-amatora oraz osobę prywatną, która wykorzystywała końcówkę jej realnego żywota mechanicznego na dojazdy do pracy. Prezentowany egzemplarz daleki jest od idealnego stanu fabrycznego- Nadwozie było trzykrotnie lakierowane, a samo zawieszenie o fabrycznej zbieżności mówi jedynie w ramach nostalgicznego wspomnienia. Auto jest żywym reprezentantem typowego losu starego sedana umieszczonego na ramie, którego (w ramach cudu!) nikt nie odprowadził na plac złomowiska. Warto wspomnieć również o ciekawostce powiązanej z tym konkretnym egzemplarzem- Jak przekazał nam jeden z poprzednich właścicieli, na teledysku amatorskiego zespołu rapowego "$$hawty" by A$TRID z 1998r, artyści poruszali się dokładnie tym pojazdem- W ramach promocji płyty samochód uzupełniono o głośniejszy układ wydechowy oraz odmalowano na kolor srebrny. Cała akcja promocyjna zespołu zakończyła się jednak ogromnym fiaskiem, co kolejnemu właścicielowi pozwoliło na uniknięcie dylematów na temat położenia na lakierze kolejnej warstwy lakieru. "Paradoksem drogowym" ten konkretny egzemplarz nazwaliśmy przez wzgląd na jego stan- Porusza się i jest legalnie dopuszczony do ruchu, co zupełnie gryzie się z jego kondycją wizualną. Jak należy jednak zaznaczyć, wszystkie z najważniejszych podzespołów pracują prawidłowo. Walorów jezdnych i estetycznych widocznego "tuningowego" zawieszenia głośno nie komentujemy- Zapewniamy jednak, że w przypadku renowacji tego konkretnego egzemplarza powróci ono do porządku.

"Event standing still it know how to move you" - W przypadku serii modelowej Tahoma producent ogromny nacisk postawił na wszechobecne prospekty i broszury reklamowe, prezentujące zarówno nowy model w momencie premiery, jak i każdy z liftingów- Tych bowiem Tahoma doczekała się aż trzech! W każdym przypadku stosowano rozmaite hasła reklamowe, mające na celu zbudowanie wiernego grona klientów. Przy prezentacji roku modelowego 1980 w gamie możliwych dodatków grono klientów mogło pozwolić sobie na całkiem spore szaleństwo- Do podgrzewanych foteli, automatycznej klimatyzacji, stacjonarnego telefonu pokładowego i bogatej gamy silnikowej, w wersji nadwoziowej coupé umożliwiono zakupienie pojazdu ze szklanymi, demontowalnymi poszyciami dachowymi. Samochód możliwościami konfiguracji po dzisiejszy dzień może konkurować z obecnymi producentami.

vjxPEWy.gif

Kolejną część zmagań z Tahomą przenosimy do wnętrza, które w przypadku tego egzemplarza- Zdecydowanie nie powala stanem. Samochód jednak po dzień dzisiejszy doskonale broni się wygodą kanap, którym bliżej do domowego salonu niż samochodu. Ten konkretny egzemplarz wielokrotnie wykonywał trasy (chociażby do San Francisco), a według zeznań niektórych z poprzednich użytkowników- Plecy odnosiły wrażenia bliższe wizycie w Sandy Shores. Materiały i ich poziom wyblaknięcia są efektem niemal trzystu tysięcy mil przebiegu (licznik został niegdyś wymieniony), setek jeansów przecierających ich strukturę, oraz brakiem zainteresowania ich w dobrej kondycji przez poprzedniego właściciela- Niezależnie od naszych osobistych postaw względem tego producenta, tutaj punkt przyznajemy Tahomie. Większość egzemplarzy prezentowanych na aukcjach posiada wnętrza w znacznie lepszej kondycji. Co pozostaje wnioskiem oczywistym, na korzyść Tahomy jest również ogromna przestrzeń zarówno pasażerka, jak i bagażowa- Auto mieściło 456 litrów pakunku przy rozłożonych siedzeniach, co czteroosobowej rodzinie swobodnie pozwalało na zapakowanie się do wakacyjnego wyjazdu. Oprócz zaprojektowanego ze stylem i rozmachem panelu deski rozdzielczej (tutaj znajdziemy sterowanie m.in. manualną w tym egzemplarzu klimatyzacją), w podstawowej wersji w ramach udogodnień odnajdziemy również kieszenie na fotelach kierowcy oraz pasażera. Oświetlenie przy nocnych postojach zapewniały dwie lampki- Jedna przy lusterku wstecznym, następna zaś umieszczona w centralnej części poszycia dachowego.

HFXFNiI.png

Sercem napędzającym ten egzemplarz pozostaje silnik dumnie prezentujący oznaczenie 3800cm3- Przy chęci zachowania stuprocentowej drobiazgowości należy również nadmienić, że dokładna pojemność jednostki opiewa na 3791cm3. Przechodząc jednak do szczegółów i dokumentacji technicznej, według zapewnień producenta najsłabszy w gamie silnik oferował moc 172 KM (127 kW) przy 4000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy fabrycznej jednostki wynosił 373Nm przy 2400 obr/min. Do najczęściej montowanych odmian pojemności należały również jednostki 4.4L oraz 5.0L, których moc pozostawiała ogromne pole do popisu dla osób ceniących sobie więcej, niż zwyczajną drogową dynamikę. Silniki od połowy lat 90 zyskały ogromną sympatię mechaników-tunerów, którzy przy niewielkich nakładach finansowych nawet z najsłabszych wersji wyciskali wrażenia sprawiające u młodych kierowców zawrót głowy. To właśnie za sprawą ich prostoty i względnej bezawaryjności, samochody przez długie lata po wyjściu z ram czasowych egzemplarza "nowego" cieszyły się zainteresowaniem wśród tunerów, kierowców demolition-derby i fanatyków stylu lowrider.

pUtRIXG.gif

Czy kupując własny egzemplarz nasza uwaga powinna skierować się na egzemplarze bliźniacze względem Tahomy ze zdjęć?

-Kategorycznie nie. Ratunek dla takich aut to zazwyczaj zawzięci kolekcjonerzy i fanatycy wyzwań blacharskich bądź badacze przeszłości konkretnych egzemplarzy. Kupując własne auto, swobodnie możemy wyszukiwać na rynku sztuk znacznie zdrowszych. Największy nacisk jak w przypadku niemal każdego klasyka powinniśmy skupić na akcencie blacharskim- A dokładnie sprawę ujmując, na samej ramie. Podstawa bezpieczeństwa powinna być fundamentem argumentacji naszej eksploatacji pojazdu tego typu. Należy szczególną uwagę zwrócić na fakt, że gdzie kończą się śmiechy, tam zaczyna się ryzyko poważnego wypadku. W pełni zdrowy samochód losowe nieszczęście drogowe zniesie znacznie lepiej, aniżeli sztuka polepiona włóknem szklanym i nitami z szopy znajomego (przykładowo prezentowany egzemplarz). Części mechaniczne są dostępne na każdym kroku, natomiast miasta są pełne doświadczonych tapicerów gotowych odtworzyć wiekowe wnętrza nawet ze zdjęć- Te samochody reperowano już czterdzieści lat temu, co czyni wzory; szwy i silniki tematem znanym praktycznie każdej osobie mającej styczność z motoryzacją klasyczną.

 


 

ECMxxx9.png

Chcesz dołączyć do zespołu działu Daily News? Kliknij w reklamę i złóż aplikację!

 

Edytowane przez RaszkoV
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności Regulamin