Skocz do zawartości
Gracze online

 

 

025. Bravado Duneloader - Terenowy ciągnik rolniczy


RaszkoV

Rekomendowane odpowiedzi

6qf9qKy.png

Written by Stanley Parks - Daily Globe 15/12/2023


Historia powszechnie znanego logo Bravado sięga swoimi korzeniami aż do roku 1900- Rodzinna inicjatywa dwójki braci (John & Horace Bravado) wówczas określana mianem Bravado Brothers Company w ramach pierwszych kroków zajmowała się handlem używanymi jednośladami- I to wcale nie tymi spalinowymi, bo mowa tutaj o... rowerach! Dalsze karty motoryzacyjnego giganta mają powiązanie zarówno z producentem Vapid, amerykańską armią, jak i.. rolnikami! Dlaczego jednak masywnego stalowego giganta powiązaliśmy z wiejskimi klimatami i sprzętem rolniczym? Już śpieszymy z wyjaśnieniami!

1ahZIK8.png

Duneloader (prezentowany na zdjęciu egzemplarz pochodzi z 1946r.) należy do grona zawodników wagi ciężkiej- Nie jest to pojazd stworzony celem zrobienia zakupów w lokalnym supermarkecie, ani idealny do zapakowania plażowego zestawu rodziny gotowej spędzić dzień w słońcu Kalifornii. Obecność tej topornej stalowej konstrukcji przed obiektywem zawdzięczamy pogodzie, którą w dalszym ciągu dyktuje nam front Aiden. W ramach dzisiejszego wydania "Behind The Wheels" redakcja spodziewała się wizyty gościa specjalnego, niegdysiejszego użytkownika bliźniaczego egzemplarza- Jak jednak zadecydowała mocna odmiana grypy, nasz dzisiejszy bohater będzie musiał historię pokazać jedynie na swoich własnych blachach. Panu Asherowi życzymy szybkiego powrotu do zdrowia, natomiast sami zabieramy Was w podróż do korzeni prezentowanego modelu. Nie zabraknie tutaj korozji, rdzy i własnoręcznych patentów- Wszystko dzieje się za sprawą jego wieku, wynoszącego aktualnie niemal 77 lat.

kEULJE9.png

Dokładny rys historyczny ciężarówek z serii Duneloader nieodłącznie toczy się wokół działań wojennych- Nawiązana w 1939 współpraca producenta Bravado z armią United States niosła za sobą liczne prototypy, próby oraz błędy. Doświadczenie i stabilizacja finansowa pozyskane poprzez ewolucję modeli tworzonych na bazie części powszechnie dostępnych pickupów, przeniesione zostało na sferę cywilną dopiero kilka lat później. I właśnie wtedy powstała legenda, na której widok wielu starszych obywateli może z czystym sumieniem powiedzieć "Jeździłem takim!"- Maszyny dostępne dla zwyczajnych odbiorców nie zakończyły oczywiście wojskowej historii tego producenta, jednak egzemplarze przeznaczone dla użytku armii uzupełniającej braki powstałe po wojnie wyposażone zostały w nieco inne komponenty. Zostawiając jednak sprawy militarne za nami, przechodzimy do aut, których title wystawione zostało na osoby prywatne. Model Duneloader (zaskakujący w szczególności napędem 4x4) w niektórych z dokumentów objawiał się pod oznaczeniem "Farm Utility"- I nikt z jego przeznaczeniem się nie krył, bo dla producenta był dumą. Pojazd gotowy do przejazdu w ciężkie tereny? Leśnictwo i transport z nim powiązany, rolnictwo? Przewóz kopalniany? Prospekty reklamowe producenta dumnie wykrzykiwały hasła "POWER... for every purpose!", bądź konkretnie wymieniały liczne strefy przemysłowe, które Dunloadery gotowe były wspomóc. W latach świetności ciężarówki te bardzo chętnie przerabiano na autobusy, wozy strażackie bądź dźwigi. Prywatne firmy na masową skalę podejmowały się również zadania dołożenia dodatkowej osi- Jak jednak musimy zaznaczyć, nie był to oficjalny zabieg producenta.

5jXZKAB.gif

W 1949 roku firma Monroe Auto Equipment Company dokonała kroku, który Duneloadera z charakterystyką sprzętu dla rolnika powiązał jeszcze ściślej- I nie, nie mówimy tutaj o oferowanych przez nich pakietach podwyższających zawieszenie. Do produkcji na masową skalę dołączona wówczas zaczep, który umożliwiał dopasowanie do pickupa oprzyrządowania z gatunku hydraulicznego podnośnika, pługu, piły tarczowej, bron czy nawet kultywatora. Ważąca niemal 3947 kilogramów ciężarówka osadzona została na resorach piórowych (11 z przodu, 14 na tyle), przy przełożeniu głównej przekładni napędowej o wartości 5,83:1. Paka do przewozu ładunków mierzyła sobie nieco ponad 240cm długości, 137cm szerokości- Natomiast ku górze, unosiła się na około 55cm. Auto stylistyką detali mocno nawiązywało do pojazdów wojskowych- Masywny przedni zderzak nie przestraszy się spotkania z masywnym pniem, zaś lampy umieszczone na błotnikach dalekie będą od spotkania 'oko w oko' z kłodą blokującą przejazd. Fabryczna paleta kolorów producenta przewidywała w głównej mierze odcień Seawolf Submarine Green, ciemną czerwień, głęboką odmianę koloru niebieskiego oraz intensywną zieleń. Konfiguracje kolorystyczne bardzo często niosły za sobą również czarny kolor grilla, nadkoli, progów i błotników. Obicie podłogi przestrzeni ładunkowej niegdyś wykonane było z drewna i aluminiowych listew- W przypadku prezentowanego egzemplarza, niestety zniknęło z auta jeszcze w czasach jego użytkowania. Auto do dzisiejszego dnia znajduje się również na oryginalnym, 16-calowym komplecie felg- W tym miejscu kładziemy również nacisk na nie mylenie ich z dekielkami, gdyż te pochodzą od pojazdu młodszego o niemal dwie dekady. 

neQoKE2.gif

Masywny pickup pod maską komory silnika obfitą w kilogramy (Nie polecamy pozostawienia jej otwartej bez solidnej podpórki!) kryje benzynowy silnik 3.8 generujący moc 94KM- Gaźnikowa konstrukcja należy do tych paliwożernych, jednak w okresie jego powstawania miało to znaczenie drugoplanowe. Niezsynchronizowana skrzynia biegów (manualna!) oferowała cztery przełożenia, natomiast zaraz za nią zastosowana została 2-stopniowa skrzynia rozdzielcza- Dzisiejsza opinia publiczna w dużej mierze uważa jej to rozwiązanie za archaiczne, bowiem cała konstrukcja opiewała na założenia powstałe jeszcze w czasach wojny. Patrząc w jego stronę przez pryzmat lat minionych od 1946 roku, na wiele "wpadek" jesteśmy gotowi przymknąć oko- Inaczej sytuacja wygląda jednak w przypadku wnętrza tego egzemplarza, które w 85% zostało zmodyfikowane przez poprzednich właścicieli. Egzemplarz pozostający w czynnej "służbie" do 2004r. zyskał elementy pochodzące głównie z osobowych odmian rodzimych producentów. Na szczególną uwagę zasługuje jednak własnoręcznie wykonana obudowa zegarów, do której "zmajstrowania" poprzedniemu właścicielowi wystarczył zaledwie.. kawałek aluminiowej blachy. Odskakując jednak od przeróbek, próbę czasu wytrzymało wiele mniejszych smaczków tego modelu, na których wielu kolekcjonerów chętnie zawiesi oko.- Fabryczne są klamki drzwi, lusterka, oświetlenie, radioodbiornik, stacyjka (na kluczyk starego typu!) oraz oświetlenie kabinowe. 

W9IGEzB.png

Czy zakup Duneloadera w okresie przedświątecznym należy do dobrych pomysłów?
Jeżeli nasz wpis zdecydowały się przejrzeć damy ze świata motoryzacji- Drogie Panie, prosimy w tym momencie zamknąć oczy, i pozostawić przy monitorze jedynie swoich wybranków! Bravado bowiem skutecznie wypędzi ich z kuchni do garażu, bo przy pojeździe tego typu zawsze znajdzie się zajęcie. I nie mówimy tutaj wcale o poważnych naprawach- Szukajcie, a znajdziecie.. Chociażby liczne smarowniczki, rozmieszczone na elementach układu zawieszenia! Przy zakupie takiego pojazdu warto zwrócić uwagę na kulturę techniczną poprzednich właścicieli, bo w przeciwieństwie do aut osobowych- W tym przypadku, remont mechaniczny może nas srogo kosztować. Egzemplarze Bravado nawet pomimo wieku nie powinny zaskoczyć nas natomiast stanem ramy i elementów blacharskich- Solidna amerykańska stal walkę z korozą wygrywała, i większość egzemplarzy wymaga zaledwie odświeżenia wizualnego bądź zabezpieczenia. Ponadto dostępność tych elementów (z wyjątkiem maski!) do dzisiaj pozostaje na przyzwoitym poziomie. Auto świetnie sprawdzi się dla miłośników klimatów militarnych, gdzie odpowiednio uzupełnione z pełnią dumy nada się do użytku w ramach różnorakich rekonstrukcji.

 


 

ECMxxx9.png

Chcesz dołączyć do zespołu działu Daily News? Kliknij w reklamę i złóż aplikację!

Edytowane przez RaszkoV
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności Regulamin